Iedereen moet komen

Een theater voor iedereen? Hoewel we er in Grand Theatre nog niet altijd in slagen om volledig inclusief te zijn, streven we er wel naar. Deze maand stellen we daarom werk centraal van makers die bewust een stap naar de ander willen zetten. Ze bekijken de wereld vanuit andere invalshoeken en onderzoeken hun eigen perspectief. Hoe bepalend is onze gender en afkomst voor onze identiteit? Hoe kunnen we vanuit onze bevooroordeelde werelden een andere wereld ontdekken? In april is het niet de vraag of wel iedereen kan komen, nee, in april vinden we dat iedereen moét komen.

Science Dinner #4 – Entering Perspectives
maandag 15 april, 18:00 uur
Een onalledaags driegangendiner met op het menu niet alleen verrassende smaken, maar ook prikkelende ideeën rondom het thema ‘Entering Perspectives’. Gedurende de avond luister je tussen de gangen door naar drie wetenschappelijke talks en word je artistiek uitgedaagd tijdens een dansperformance en diverse interventies.

X_YUSUF_BOSS – KÓW (Première)
dinsdag 16 april, 20:30 uur
Choreograaf Mohamed Yusuf Boss liet zich voor ‘KÓW’ inspireren door zijn onderzoek naar menselijk contact. Samen met zijn team ging hij de straat op en bracht eerste ontmoetingen tot stand tussen twee mensen die elkaar niet kenden. Met ‘KÓW’ ontrafelt Mohamed wat er nodig is om menselijk contact te kunnen ervaren. Wie kies jij te zijn in het contact met een ander?

Louis Vanhaverbeke / Campo – MIKADO REMIX
donderdag 18 april, 20:30 uur

Een van de meest gegoogelde vragen is ‘How to be normal?’ We willen allemaal zo normaal mogelijk zijn. We willen erbij horen, deel uitmaken van het geheel, geaccepteerd worden. Genormeerd worden geeft rust, laat ons in de pas lopen. Met ‘MIKADO REMIX’ onderzoekt Louis Vanhaverbeke de grenzen van de normaliteit. Want wie bepaalt wat binnen of buiten de muren thuishoort?

Mounir Samuel – En toen schiep God Mounir
woensdag 24 en donderdag 25 april, 20:30 uur
Een wervelend, hedendaags scheppingsverhaal waarmee Egyptisch-Nederlandse journalist, schrijver en theatermaker Mounir Samuel de grenzen van geografie, gender en geloof op scherp zet. Met behulp van storytelling, muziek, beeld en spoken word ontdoet hij zich van de verschillende identiteiten die hij heeft en had en laat hij zien hoe dwingend onze categorisaties zijn.