Amund Sjølie Sveen | MELTING

Wat gebeurt er als het ijs smelt?

Weet je hoe vaak je naar Thailand kunt vliegen vóór het einde van de wereld? Of hoeveel CO2 er nodig is om een theatervoorstelling te maken? 150 jaar geleden schreef Karl Marx zijn befaamde woorden dat alles wat solide is, smelt in de lucht. Maar zelfs Marx kon niet voorspellen dat vandaag de dag ook het ijs smelt.

Na Economic Theory for Dummies (2013) presenteert Amund Sjølie Sveen (met Sound of Freedom eerder ook te zien op Noorderzon) MELTING, waarin hij ingaat op het klimaatprobleem, de laatste 30 jaar van het kapitalisme en onze mogelijke toekomst. Hiervoor werkt hij samen met installatiekunstenaar Lawrence Malstaf en de muzikanten van het Noorse folktrio Slagr.

Wat gebeurt er als het ijs smelt?
Wat gebeurt er als onze economie smelt?
Wat gebeurt er als de maatschappij, welzijn, sociale relaties, kunstsubsidies en de menselijke toekomst smelten?

Onze artistiek leider Mark Yeoman over Sveen: “He was one of the surprise discoveries of the Noorderzon Festival in 2013. A Norwegian percussionist who turned his hand to theatre to get over his environmental message better, Sveen has in recent years created a highly successful series of humorous lecture performances with deep meaning and lasting resonance. Typically for a Norwegian, he does not spare his own country.”

“Even though the message might be discouraging, Sveen keeps the spirits up through a charming and humorous tone, granting the audience space to contemplate the message during the musical parts, enhanced by the slow rotation of the large mobile canvas.” (Scenekunst)

—–
Onderdeel van Scandinavian Scandals

In het nieuwe jaar introduceren wij een nieuwe manier van programmeren. Naast de doorlopende activiteiten presenteren wij regelmatig een gebundelde programmering, binnen een overkoepelend thema. In de kille wintermaand januari zoomen we met Scandinavian Scandals in op de paradox die Scandinavië heet. Want denken we aan onze noorderburen, dan denken we enerzijds aan hun mooie landschappen, uitmuntende sociale zekerheid en strakke design. Anderzijds zien we binnen de Scandinavische kunst de duistere kant van deze goedgeorganiseerde maatschappij, denk maar eens aan alle detectives of de familiedrama’s van de Noorse toneelschrijver Ibsen. In januari maken we deze paradox in Groningen, toch een beetje het Scandinavië van Nederland, voelbaar.