De Hotshop – cooler dan De Warme Winkel | Wagner: De halve Ring

Totaaltheater op rantsoen

Wagner, nazi-uithangbord voor de één, anarchist en vernieuwer voor de ander. Complex vlechtende componist of muzikale zeikstraal: hij laat niemand koud. In ‘Der Ring des Nibelungen’ komt zo’n beetje alles wat een mens/kunstenaar interesseert samen in een even orgastisch als pompeus meesterwerk. De vijf millenials van De Hotshop brengen met minimale middelen een verkwikkende halve marathon. Ze herinterpreteren deel I en II van Wagners 15 uur durende ‘Der Ring des Nibelungen’.

In 2013 ontstond het povere ‘Das Rheingold’ op het conservatorium van Antwerpen. De reacties vroegen niet alleen om een groter publiek, maar ook om een vervolg.  Waar we 5 jaar geleden aftastend en naïef begonnen, zijn zowel de wereld als wijzelf alweer vijf jaar verder afgegleden; ‘Die Walküre’ zal onvermijdelijk een ander register bespelen. In deze tijd waarin de lijnen van goed en fout weer scherpere contouren beginnen te krijgen en het postmoderne ‘anything goes’ weer ingeruild lijkt voor een voor- of tegenmentaliteit, wordt deze avond nog dieper in de huid van deze tijd gekerft. Je bent voor of tegen, alles daartussenin wordt verpletterd.

Over De Hotshop – cooler dan De Warme Winkel
Ongetwijfeld de spannendste theatergroep van dit moment”, schreef Het Parool over De Warme Winkel. Kan het nog spannender? Het antwoord is ja! En vooral ook: cooler. Onder de naam De Hotshop – cooler dan De Warme Winkel presenteert het gezelschap voorstellingen van verse theatertalenten, geestverwanten, die links- of rechtsom met één van de leden van De Warme Winkel zijn ontstaan.

Credits
van en met: Sara Lâm, Jonas De Vuyst, Lukas De Wolf, Lauranne Paulissen, Verona Verbakel | regie: Ward Weemhoff | techniek: Manuel Boutreur| geluidsontwerp S.M. Snider | een coproductie met: Kultuurfaktorij Monty | lichtontwerp: Lucas Van Haesbroeck | decoradvies: Theun Mosk | foto’s: Sofie Knijff