GRIP/Jan Martens | RULE OF THREE

Gedanste performance die het midden houdt tussen concert en verhalenbundel

RULE OF THREE is een gedanste performance die het midden houdt tussen concert en verhalenbundel. Het is een collectie kortverhalen die geschreven wordt met lichamen, licht, muziek, kostuums en tekst. Een ongetemde meditatie die – net als onze tijd – gebaseerd is op tegenstellingen: tussen verstilling en explosie, tussen precisie en intuïtie, tussen hart en rede.

Voor RULE OF THREE werkt Jan Martens samen met de Amerikaanse producer en drummer NAH wiens muziek bestaat uit live en geprogrammeerde drums die hij mixt met gevonden geluiden en gemanipuleerde samples. Performers Steven Michel, Julien Josse en Courtney May Robertson gaan op het podium de dialoog aan met NAH’s eclectische muziekcompositie en drijven de zintuiglijke prikkeling steeds verder op.

RULE OF THREE neemt als uitgangspunt onze vaardigheid om snel te zappen van de ene indruk naar de andere. Een collectie scènes echoot de fragmentarische beleving van de werkelijkheid die het gevolg is van deze overdaad aan prikkels.

Jan Martens (België, 1984) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en studeerde in 2006 af aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Hij maakt werk dat fris is, en hardcore, maar dat bovenal direct communiceert. Vorig seizoen was hij nog bij ons te zien met zijn bejubelde THE DOG DAYS ARE OVER. Nu komt hij met zijn nieuwste werk naar Grand Theatre.

In de pers
‘Een eclectische hyperdance…In het zinderende samenspel tussen dans en muziek vat Martens de mindset van onze hectische tijd: routineus verdoofd door almaar nieuwe prikkels, fragmentarisch, zappend, concentratiearm.’De standaard ****

‘Een indrukwekkende dansvoorstelling die keer op keer aanzet tot nadenken. Een verademing.’De Morgen ****

‘Deze voorstelling is indrukwekkend in haar intimiteit.’ – Cutting Edge

>> Language no problem <<

RULE OF THREE takes as its starting point our ability to zap in a flash from one impression to another. A sequence of scenes echoes the fragmentary experience of reality that is the consequence of this overload of stimuli.

RULE OF THREE positions itself as a danced performance somewhere in between a concert and a short-story collection. It is a collection of short stories written with bodies, light, music, costumes and text. An untamed meditation which, just like these times, builds on contrasts: between stillness and explosion, precision and intuition, heart and reason. For RULE OF THREE, Jan Martens collaborates for the very first time with American producer and drummer NAH whoes music blends live and programmed drums with found sounds and heavily manipulated samples. On stage, performers Steven Michel, Julien Josse and Courtney May Robertson engage in a dialogue with NAH’s eclectic musical composition and keep driving up the sensory stimulation.

—-

Credits:
Van: Jan Martens | Met: Steven Michel, Julien Josse, Courtney May Robertson en/of Dan Mussett | Muziek en uitvoering: NAH | Met kortverhalen van: Lydia Davis © Denise Shannon Literary Agency, Inc. | Kostuum: Valérie Hellebaut | Lichtontwerp: Jan Fedinger | Dramaturg: Greet Van Poeck | Repetitor: Anne-Lise Brevers | Techniek: Michel Spang of Marie Vandecasteele | Productie: GRIP | Internationale spreiding: A Propic / Line Rousseau en Marion Gauvent | Coproductie: deSingel internationale kunstcampus, Théâtre de la Ville – Paris met Festival d’Automne à Paris, Le Gymnase CDCN Roubaix – Hauts-de-France en tanzhaus nrw | Met steun van: STUK Kunstencentrum en Grand Theatre | Met financiële steun van:  de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen | Met dank aan: Marc Vanrunxt en Anne-Lise Brevers

Kortverhalen van Lydia Davis:
‘Writing’ en ‘The Dog Hair’ uit ‘CAN’T & WON’T’ van Lydia Davis. Copyright © 2014 van Lydia Davis.
‘Suddenly Afraid’ uit ‘VARIETIES OF DISTURBANCE’. Copyright © 2007 van Lydia Davis.