GRIP/Jan Martens | RULE OF THREE

Gedanste performance die het midden houdt tussen concert en verhalenbundel

RULE OF THREE is een gedanste performance die het midden houdt tussen concert en verhalenbundel. De vibe van een hardcore nachtclub verweeft met het gevoel van verdwalen in de bladzijden van een boek. Soms zwellen ritme, licht en beweging aan, soms worden ze ontmanteld. De voorstelling is een ongetemde meditatie die – net als onze tijd – gebaseerd is op tegenstellingen: tussen verstilling en explosie, tussen precisie en intuïtie, tussen hart en rede.

Voor RULE OF THREE werkt Belgische choreograaf Jan Martens voor het eerst met live muziek als stuwende kracht. NAH, een Amerikaanse producer en drummer mixt zowel live als geprogrammeerde drums met gevonden geluiden en samples uit de punk, noise, avant-jazz en hip hop. Vaste waarden Steven Michel en Julien Josse en nieuw gezicht Courtney Robertson gaan op het podium de dialoog aan met deze eclectische muziekcompositie.

Jan Martens (België, 1984) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en studeerde in 2006 af aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Hij maakt werk dat fris is, en hardcore, maar dat bovenal direct communiceert. Vorig seizoen was hij nog bij ons te zien met zijn bejubelde THE DOG DAYS ARE OVER. Nu komt hij met zijn nieuwste werk naar Grand Theatre.

In de pers

‘Een eclectische hyperdance…In het zinderende samenspel tussen dans en muziek vat Martens de mindset van onze hectische tijd: routineus verdoofd door almaar nieuwe prikkels, fragmentarisch, zappend, concentratiearm.’De standaard ****

‘Een indrukwekkende dansvoorstelling die keer op keer aanzet tot nadenken. Een verademing.’De Morgen ****

‘Deze voorstelling is indrukwekkend in haar intimiteit.’ – Cutting Edge

—-
RULE OF THREE positions itself as a danced performance somewhere between a concert and a short-story collection. The vibe of a hardcore nightclub combines with the feeling of getting lost in the pages of a book. At times, rhythm, light and movement accumulate, at other times they are stripped down. This work is an untamed meditation which, just like these times, builds on contrasts: between stillness and explosion, precision and intuition, heart and reason.

For RULE OF THREE, Jan Martens works for the very first time with live music as a driving force. NAH, an American music producer and drummer, will blend live and programmed drums with found sounds and heavily manipulated samples. His music is rooted in DIY punk, noise, avant-jazz and the restlessness of hip-hop. Long-time collaborators Steven Michel and Julien Josse as well as newcomer Courtney Robertson perform this new movement composition on NAH’s eclectic music score.

—-
credits
met: Steven Michel, Julien Josse, Courtney May Robertson and/or Dan Mussett | muzikale uitvoering: NAH | kostuums: Valérie Hellebaut | lichtontwerp: Jan Fedinger | dramaturgie: Greet Van Poeck | technische supervisie: Michel Spang | co-productie: deSingel, Théâtre de la Ville – Paris / Festival d’Automne à Paris, Le Gymnase CDC Roubaix – Hauts de France en tanzhaus nrw |met ondersteuning van: kunstencentrum STUK en Grand Theatre | met dank aan: Marc Vanrunxt

 

 Met kortverhalen van Lydia Davis:
Writing en The Dog Hair uit CAN’T & WON’T van Lydia Davis. Copyright © 2014 van Lydia Davis.
Suddenly Afraid uit VARIETIES OF DISTURBANCE. Copyright © 2007 van Lydia Davis.