Mounir Samuel – En toen schiep God Mounir

Wervelende solovoorstelling zet de grenzen van geografie, gender, geloof op scherp

In de wervelende solovoorstelling ‘En toen schiep God Mounir’ zet de Egyptisch-Nederlandse journalist, schrijver en theatermaker Mounir Samuel de grenzen van geografie, geaardheid, gender, geloof en geslacht op scherp. In een hedendaags scheppingsverhaal, waarin tal van identiteiten zoals kleur, afkomst en religie worden afgepeld, gaat Mounir op zoek naar de geboorte van een nieuwe Adam: niet man of vrouw, maar mens.

Beginnend in een Egyptisch koffiehuis volgt de voorstelling het bijzondere leven van Mounir die als fly-in correspondent door zes continenten reisde, als praktiserend christen zich volledig onderdompelde in de islam, tot tweemaal toe een nationale coming-out meemaakte en in het publieke oog van een aaibaar Hollands meisje in een ongewenste Straatmarokkaan veranderde.  Met behulp van storytelling, muziek, beeld en spoken word onderzoekt Mounir wat ware vrijheid is – en hoeveel die vrijheid hem waard is.

“Identiteit is niet eenduidig, wil Samuel maar zeggen: een eerste indruk kan verraderlijk zijn.” – NRC Handelsblad

 “Mounir heeft zo onvoorstelbaar veel lagen. Hij is eigenlijk alles.” – Touria Meliani, Amsterdamse wethouder Kunst en Cultuur

“In ‘En toen schiep God Mounir’ vertelt Mounir voor het eerst zijn hele levensverhaal tot nu toe. Met deze autobiografische aanpak legt hij een flink aantal pijnlijke aders bloot in de Nederlandse maatschappij.” – Winq

“Hoewel de voorstelling zeer persoonlijk is, gaat het uiteindelijk over dingen die groter zijn dan hijzelf: geloof, verandering, de mens.” – De Theaterkrant

Lees hier een interview met Mounir door de Volkskrant.

Credits
Concept, tekst, spel: Mounir Samuel | Regie: Hesdy Lonwijk | Dramaturgie: Maarten van Hinte | Producent: Stichting Publieke Werken/Inge Koks | Mede mogelijk gemaakt door Podium Mozaïek, What You See Festival, Fonds21, Bankgiro Loterij Fonds en AFK

Iedereen moet komen
Een theater voor iedereen? Hoewel we er in Grand Theatre nog niet altijd in slagen om volledig inclusief te zijn, streven we er wel naar. Deze maand stellen we daarom werk centraal van makers die bewust een stap naar de ander willen zetten. Ze bekijken de wereld vanuit andere invalshoeken en onderzoeken hun eigen perspectief.