Ogutu Muraya | Because I Always Feel Like Running

Theatermaker en storyteller ontsluiert het fenomeen en de politiek van het hardlopen

Met Because I always feel like running ontsluiert theatermaker en storyteller Ogutu Muraya het fenomeen en de politiek van het hardlopen. In Oost-Afrika liep de opkomst van de atletische krachttoeren, in de categorieën middellange en lange afstand, samen met de onafhankelijkheidsbewegingen. Sinds de jaren ’60 werd het succes van de atleten verbonden met het proces van natievorming en het ontstaan van een nieuwe identiteit in een postkoloniale context.

Net zoals een marathonloper telkens weer zijn grenzen wil verleggen en zijn lichaam wil verbeteren, zo plaats ook deze voorstelling de wilskracht en het doorzettingsvermogen centraal. Aan de hand van historische, persoonlijke en documentaire narratieven onderzoekt Muraya het lichaam van de hardloper: als politiek drager én als een kwetsbaar, vitaal en veerkrachtig biologisch organisme.

“Naast de beste marathonbenen ter wereld brengt Kenia ook beloftevol theatertalent voort. Ogutu Muraya toont in ‘Because I always feel like running’ het beste van twee werelden.” (De Standaard)

>>Engels gesproken // English spoken
Ogutu Muraya is a writer, storyteller and theatre maker. In Because I always feel like running, he navigates the phenomenon and politics of running. In East Africa, the emergence of athletic prowess in middle and long distance categories coincided with the independence movements. Since the 60s the success of athletes became tied with the process of nation building and the creation of a new identity in a postcolonial context.

In the same way as a marathon runner is always pushing his limits and enhancing his body, the performance also centres on willpower and physical tenacity. Through historical, documentary and personal narravites, Muraya investigates the runners body both as a political repository and a vulnerable, vital and resilient biological organism.

About Ogutu Muraya
Ogutu Muraya is a writer and theatre-maker whose work is embedded in the practice of orature. He engages the sociopolitical with the belief that art is an important catalyst for advocacy, for questioning our certainties, and for preserving stories often ‘miss-told’ or suppressed in the mainstream. Ogutu studied International Relations at USIU-Africa and recently graduated with a Master in Arts at Amsterdam University of the Arts – DAS Theatre. He has been published in the Kwani? Journal & Chimurenga Chronic. His performative works & storytelling have featured in several theatres and festivals including- La Mama (NYC), The Hay Festival (Wales), HIFA (Harare), NuVo Arts Festival (Kampala), Spoken Wor:l:ds (Berlin), Globe to Globe Festival (London), Ranga Shankara (Bangalore), Afrovibes Festival (Amsterdam), Art in Resistance: Spielart (Munich) & within East Africa. He is a recipient of The Eric Brassem Exchange Certificat.